تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
آخرین ماه سال 96 نیز فرا رسید. روزها، هفته‌ها و ماه‌های سال از پی هم گذشت و ما به انتهای سالنامه نزدیک شدیم. واقعیت این است که لحظه‌ها و ثانیه‌های این سال، ما را یک دقیقه به پایان عمر نزدیک‌تر می‌کند و برای انسان هشیار، حکم نهیبی دارد که او را به کسب سرمایه و توشه آخرت فرا می‌خواند.
در این هفته همچنین روزهای نخستین جمادی الثانی پدیدار گشت و جهان تشیع به سوگ گوهر گرانبهای عصمت و ثمره بوستان رسالت نشست. سوم جمادی الثانی سالروز شهادت بانویی بود که جگر گوشه پیامبر رحمت، کوثر امامت و آیت عظمای الهی لقب گرفت؛ الگویی کامل و بی‌نظیر و اسوه‌ای حسنه که هویت آفرینش را یک جا در خود جمع داشت. این بانوی بی‌مثال هر چند که بهار عمرشان کوتاه بود ولی زندگانی با کیفیت، غنی و پرباری داشتند که تا بلندای تاریخ، پشتوانه انسانیت و در قیامت نیز فاروق حق و باطل از یکدیگر خواهد بود. این عالمه معصومه و محدثه مطهره در این عمر کوتاه نه تنها حجت را برای عالمیان تمام کردند بلکه برای حجج الهیه نیز دلیل و حجتی بودند که ائمه معصومین به داشتن چنین مادری به بشریت فخر نموده و خود را با لقب اولاد و ذریه فاطمه زهرا معرفی می‌کردند.
به هر حال ایشان با همه کمالات الهی و فضائل اخلاقی، بعد از پدر، ظلم‌ها و نامهربانی‌های بسیاری دید و غصب‌های بسیاری از جمله انحراف اسلام از مسیر الهی را با چشم خود دید و سرانجام بر اثر لطمات جسمی و روحی بی‌حد و اندازه، در عنفوان جوانی به شهادت رسید و بشریت را به سوگ نشاند.


اوایل این هفته در پایان سفر سه روزه رئیس جمهوری اسلامی ایران به هند 15 یادداشت تفاهم اقتصادی و تجاری میان مقامات دو کشور امضاء شد که می‌تواند نقش موثری در توسعه روابط فیمابین ایفا کند. این دو کشور مهم و تاثیرگذار منطقه علاوه بر روابط دیرین و حسنه‌ای که پیش از این از آن برخوردار بوده اند، ظرفیت‌های بسیاری نیز برای توسعه دارند که در راستای منافع مشترک دو کشور درهای جدیدی را به ویژه در زمینه صلح و امنیت منطقه خواهد گشود.
هفته جاری و در روزهای واپسین بهمن، رهبر معظم انقلاب در جمع پرشور هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی که به مناسبت سالروز واقعه 29 بهمن 56 تبریز به تهران آمده بودند، طی سخنانی بر نظارت دقیق مردم بر عملکرد مسئولین تاکید کرده و در چهار محور، «انقلاب و کارکرد اصلی آن»، «آسیب شناسی انقلاب»، «اولویت‌های مقطع کنونی» و «آینده انقلاب» مطالب مهمی را بیان کرده و افزودند: «اقرار می‌کنیم در زمینه عدالت،‌ عقب مانده‌ایم و باید از خدا و مردم عذرخواهی کنیم.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سپس درباره حضور متفاوت و تحسین برانگیز مردم در راه پیمایی 22 بهمن امسال فرمودند: «نه فقط از دولت، قوه قضائیه و مجلس، بلکه ممکن است فردی از شخص حقیر نیز انتقاد داشته باشد اما انتقاد، هیچ منافاتی با ایستادگی پای نظام اسلامی و انقلابی برآمده از پایداری ملت و فداکاری صدها هزار شهید ندارد و به همین علت، مردم با همه وجود از این انقلاب دفاع می‌کنند.»
واقعیت این است که نقد سازنده علاوه بر وجوه متعدد، عاملی موثر در برابر رویکردهای تخریب محور است که همواره در پی سیاه نمایی و ایجاد یاس در جامعه هستند و هدف شان، فاصله اندازی میان مردم و حاکمیت است. از این رو با نقدهای جامع الاطراف و دیدی منصفانه، همدلی در اجتماع قوت و قوام بیشتری خواهد گرفت و آسیب‌ها رفع می‌شود.
این هفته سانحه دلخراش سقوط یک فروند هواپیمای مسافری خطوط هوایی آسمان در مسیر تهران – یاسوج با 65 سرنشین تاثر عمیقی را بر دل هموطنان نهاد و اندوه و تاسف را بر کشور حاکم کرد. این حادثه هر دلیلی، اعم از فرسودگی و قدمت تجهیزات راداری و ناوبری داشته باشد، به همگان این هشدار را منتقل می‌کند که ناوگان هوایی کشور باید به فوریت نوسازی شود تا مردم بتوانند از حق طبیعی حمل و نقل ایمن بهره‌مند باشند. در این واقعه، تلاش تحسین برانگیز امدادگران، نیروهای نظامی و سایر دست اندرکاران برای یافتن لاشه هواپیما در قله دنا و انتقال اجساد جان باختگان به یاسوج، نشان از احساس مسئولیت بالای این عزیزان دارد و موجب افتخار است.
این هفته تحولات خارجی را با مسائل سوریه و بحران «عفرین» آغاز می‌کنیم که از اهمیت بیشتری برخوردار است. درحالی که نیروهای متجاوز ترکیه همچنان در خاک سوریه حضور دارند و شهر عفرین در شمال سوریه را محاصره کرده‌اند، دولت سوریه روز گذشته صریحاً اعلام کرد با تجاوز نظامی ترکیه مقابله خواهد کرد و اقدام دمشق در منطقه عفرین قریب الوقوع است. منابع سوری همچنین اعلام کردند در راستای این تصمیم گروه‌های مردمی که مورد حمایت دمشق هستند وارد عفرین شده‌اند.
از سوی دیگر رجب طیب اردوغان گستاخانه تهدید کرد که در صورت عملی شدن تصمیم سوریه در ورود به عفرین، به مقابله برخواهد خاست. اردوغان همچنین مدعی شد با روسیه و ایران مذاکره کرده و توافق آنها را برای خودداری ورود ارتش سوریه به عفرین جلب کرده است! در همین حال عصر دیروز اعلام شد که شماری از گروه‌های مردمی تحت حمایت سوریه وارد عفرین شده‌اند که بلافاصله مورد حمله ارتش ترکیه قرار گرفته‌اند.
اکنون این سوال مطرح است که اولاً ترکیه به چه دلیلی و براساس کدام یک از موازین قانونی و بین‌المللی در خاک سوریه حضور نظامی دارد و از آن خارج نمی‌شود؟
ثانیاً اردوغان چه حقی دارد برای دولت سوریه در اعمال حاکمیتش بر خاک خود تعیین تکلیف کند و حتی تهدید به اقدام نظامی بر ضد ارتش سوریه بکند؟
اردوغان برای این تجاوز غیرقانونی‌اش به خاک سوریه باید تاوان پس دهد که مرگ 32 سرباز دولتی ترکیه مرحله اول این تاوان بوده است و در صورت اصرار بر این سیاست احمقانه و مداخله جویانه اش، تاوان‌های سنگین‌تر نظامی و حیثیتی در انتظارش است چرا که ماجراجویی وی در شمال سوریه هیچ محمل قانونی و توجیه بین‌المللی ندارد. شمال سوریه و همه نقاط سوریه متعلق به دولت و ملت سوریه است و هر طرفی که بدون تایید دولت سوریه در خاک این کشور حضور داشته باشد اشغالگر محسوب می‌شود.
این هفته فلسطین اشغالی نیز شاهد تحولات تازه‌ای بود. افزایش حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها، به خصوص در غزه که به شهید و زخمی شدن تعدادی از مردم این منطقه منجر شد از یکسو و از سوی دیگر تشدید بحران انسانی در غزه که سازمان ملل نسبت به آن هشدار داد، بار دیگر فلسطین و جنایت افروزی اشغالگران را در کانون توجه جهانی قرار داد.
رژیم صهیونیستی با پشت گرمی آمریکا و دولت صهیونیستی ترامپ جنایات خود علیه ملت فلسطین را تشدید کرده و ابایی ندارد این سیاست ضدانسانی خود را علناً اعلام کند. در مقابل، فلسطینی‌ها نیز پس از مواجه شدن با این واقعیت که تمامی قراردادهای سازش برای خریدن وقت و سوءاستفاده صهیونیست‌ها بوده است، به گزینه مقاومت به عنوان تنها ابزار مقابله با صهیونیست‌ها روی آورده‌اند. این هفته چند نظامی صهیونیست در عملیات شهادت طلبانه مبارزان فلسطینی زخمی شدند. از سوی دیگر سازمان ملل بار دیگر نسبت به فروپاشی غزه به دلیل ادامه محاصره ظالمانه آن توسط صهیونیست‌ها هشدار داد. نماینده سازمان ملل تاکید کرد اگر کمک‌های انسانی فوری به ساکنان غزه نرسد فاجعه انسانی در این منطقه قریب الوقوع است. براساس گزارش سازمان ملل غزه در طول روز تنها یک تا دو ساعت برق دارد و ساکنان غزه از دسترسی به امکانات بهداشتی و تغذیه در تنگنای شدید قرار دارند.
این هفته با بحرانی‌تر شدن وضعیت تشکیلات منصور هادی در یمن، «بن دغر» نخست‌وزیر این تشکیلات به ریاض رفت تا برای نجات تشکیلات نیمه جانش در یمن از ریاض استمداد کند. تشکیلات وابسته به منصور هادی که در عدن مستقر بوده‌اند پس از حوادث اخیر در معرض اضمحلال کامل قرار گرفته است. گزارش‌های رسیده از عدن حاکی است وضعیت این شهر بسیار بحرانی است و در آستانه انفجار قرار دارد و آتش بس شکننده‌ای که میان نیروهای وابسته به منصور هادی و «شورای انتقالی جنوب» برقرار است هر لحظه امکان شکستن آن وجود دارد. این تحولات، سیاست ریاض را در یمن هرچه بیشتر به مرحله شکست کامل و رسوایی نزدیک کرده است. از این رو ریاض تلاش می‌کند با توسل به سیاست‌های فرافکنانه، از جمله نسبت دادن اتهام مداخله به ایران خود را از این شرایط دشوار رها سازد.
سایر اخبار این روزنامه
مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج آخرین گزارشات از تلاش‌های امدادگران برای انتقال پیکرهای پیدا شده به پایین کوه تحلیل سیاسی هفته دو یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و اسپانیا امضا شد وزیر بهداشت: هیچ افزایش قیمت دارو نداشته ایم رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: برخوردهای خشونت آمیز و اهانت به پلیس را به هیچ وجه تحمل نمی‌کنیم میدل ایست آی: 1000 سرباز پاکستانی برای حفاظت از خاندان سلطنتی به عربستان اعزام شدند هشدار مجدد یک روانپزشک به مقامات آمریکایی: ترامپ فرد خطرناکی است آرام‌های خشن! بنیاد ملی نخبگان: آمار بالای مهاجرت نخبگان ایرانی شایعاتی مغرضانه و بی‌اساس است رئیس جمهور 2 قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد معاون وزیربهداشت: 90 درصد مردان ایرانی الگوی تغذیه مناسب ندارند با اشاره به تنش در روابط ریاض و برلین الجبیر: آلمان نباید با عربستان مثل توپ فوتبال برخورد کند مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج مدیر عامل شرکت آسمان در گفتگوی اختصاصی با روزنامه جمهوری‌اسلامی پاسخ به شایعات درباره سقوط هواپیمای پرواز تهران - یاسوج